Runde grytekluter i rød og grønn farge med mønster

29/01/2015 | 3 Svar Mer

Disse herlige runde gryteklutene i rød og grønn farge bør du virkelig prøve deg på!

runde gryterkluter

runde gryterkluter

Garn: Bomullsgarn.

Slik gjorde vi dette:

Begynn i midten med mønsterfargen ved å legge opp 5 lm og ta sammen til en ring.

1. omg.: 3 lm (som erstatter 1. st på hver rad), hekle 11 st i ringen, slutt med 1 kjm. i 3.lm= 12 st. i alt.

2. omg.: bunnfargen hekle gjennom begge ledd av kantm på forrige rad og erstatt først st på raden med 3 lm: hekle 2 st i hver st på forrige rad, slutt med 1 kj. i 3. lm = 24 st.
Klipp av garnet ved hver fargeskifte.

3. omg.: mønsterfarge (her grønn) 2, X hekle 1 gruppe i første m, hopp over neste m med 3 lm. Gjenta fra X , det blir i alt 12 grupper på raden, med 3 lm mellom hver gruppe.
Slutt med 1 kjm i 1 gruppe.

4. omg.: bunnfargen, hekle 5 st i hver lm-bue, slutt med 1 kjm i 3. lm på raden. 60 st i alt.

5. omg.: mønsterfarge, X hekle en gruppe i 2. av de 5 st., så 2 lm og en gruppe i 5. av de 5 st., så 2 lm. Gjenta fra X ut raden = 24
grupper i alt, med 2 lm mellom hver gruppe.

6. omg.: bunnfargen, hekle 4 st i hver lm-bue på forrige rad, slutt med 1 kjm i 3 lm, 96 st på raden.

Nå kan du selv bestemme hvor stor din gryteklut skal bli ved å bruke bunnfargeomg. og fargeomg. annenhver omg.
Avslutt grytekluten med en omg fastmasker til slutt.

På de gryteklutene på bildet er det 5 omg. fargeomg. og 6 omg bunnfargeomg.

På den andre grytekluten er det tre farger, du bestemmer selv hvilke farge som skal brukes.
Tykt bomullsgarn gir tykkere grytekluter, velg det du vil ha.

Fest alle tråder til slutt 🙂

Søkeord:

Kategori: Strikkeoppskrifter

Kommentarer (3)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. hanne jakobsen sier:

    Lurer på hvordan en gruppe hekles ??
    Jeg finner ikke det forklart ????

  2. Lisbeth Løvseth sier:

    Hei! Hadde vært fint og fått svar på hvordan du hekler en gruppe da det ikke står beskrevet i oppskriften. Har prøvde å forstørre bilde for å telle staver, men kanskje kjekt med en rettelse? Takk for hjelpen 🙂

  3. Elin sier:

    Hei
    Er det mulig å forklare hvordan en «gruppe» hekles? Er ikke forklart i oppskriften.

Skriv svar: Runde grytekluter i rød og grønn farge med mønster