Strikket babyjakke og lue etter gammel oppskrift

14/01/2015 | Svar Mer

Her får du en strikkeoppskrift på en babyjakke med lue. Den er strikket fritt etter en gammel oppskrift. Håper du liker den 🙂

strikket babyjakke

strikke lilla babyjakke

Garn: Royal Alpakka ull
Pinner 3 ½

Strikke babyjakke:

Begynn å strikke ermene: Legg opp 38 m og strikk 3 riller, gå over til glattstrikk og strikk til ermene måler ca 14cm, fell av 6 m som er midt under ermene. Strikk nå jakken.
Legg opp 144m og strikk riller nederst her er det strikket 6 riller.

Fortsett med glattstrikk, og stopler i hver side.
Hver stolpe har her 6 m.

Husk den ene stolpen skal ha knakkhull. Her er det 5 knapphull på hele jakken.
Strikk opp 16 cm.

Del deretter jakken slik: Strikk stolpen og glattstrikk totalt 33 m, fell av 6 m, strikk 66 m og fell av 6m, strikk andre forstykke med stolpe.
Neste omgang strikkes med ermene inn, der hvor det er felt.

Fell raglan slik: Strikk stolpe og strikk 2 m sammen på jakken, 2 sammen på erme, strikk over erme og til neste side, 2 sammen, 2 sammen på jakken, strikk over ryggen til andre side, strikk 2 sammen på jakken, 2 sammen på erme, strikk over erme, 2 sammen på erme og 2 sammen på jakken, strikk ut omgangen.
Neste omg. strikkes uten felling.

Fortsett å felle hver annen omg. til det er: 6 m på stolpen, 12 m på jakken, 8 m på erme, 25m bak, 8 m på erme, 12 på jakken og 6 på stolpen.
Her er det da strikket riller øverst på jakken hele veien rundt.

Det kan også felles 3, 2, 1 m på de neste omg. i halsringingen.
Her er det strikket en omg. med hull, som det etterpå er tredd en tvunnet snor igjennom.

Etter hullraden, strikk 2 omg. med riller, og fell av.
Fest alle tråder og sy i knapper og tre i en snor.

Strikke lue:

Legg opp 80 m og strikk 1 cm vrangbord med 1 rett og 1 vrangt.
Dette blir foran på luen. Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler 12 cm. Fell av 27 m i hver side.
Fortsett å strikke vrangbord med 1 rett og 1 vrang på de 26 m som er igjen til de er ca 10cm.

Ta da opp masker i kanten på luen og strikk vrangbord også her 1 cm, strikk en omg. hullrad, og strikk videre 1 ½ cm, fell av.
Sy sammen luen i hver side og fest alle tråder godt.

Tvinn en snor som tres inn i hullraden til knyting foran.

Lykke til med oppgaven. 🙂

Ca. slik strikket de også i 1941 i følge bladet: Alle kvinner, nr 36.

strikkeoppskrift babyjakke

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Strikket babyjakke og lue etter gammel oppskrift