Strikke blå genser med Silke-Tweed garn

11/09/2014 | Svar Mer

Vi strikker blå genser med garn av typen Silke-tweed. Under finner du selvsagt bilder av resultatet og beskrivelse på hvordan vi gjorde det.

strikking av genser

en strikka genser

strikke genser

strikk genser

Garn: Silke-Tweed, Scarlet by Permin, men du bruker det garnet du vil ha på din genser. Her er det brukt garn med lin og bomull.

Pinner: 5 eller de som passer til garnet du skal bruke. På et slikt stort arbeidet bør du bruke rundpinne, det er best for armene.
Prøvelapp: Strikk en prøvelapp i det garnet og med de pinnene du vil bruke.

Se på hvor mange masker det er på 10 cm.
Mål opp hvor bred genseren skal bli og gang opp antall cm, slik at du får riktig antall masker, du trenger.

Legg og begynn nederst på genseren.

Her er det begynt med 6 omg rett, 2 omg glattstrikk og 2 omg rett før det meste av genseren er strikket i glattstrikk.
Strikk så langt du vil ha før du feller under ermene. Her er det strikket ca 55 cm og felt inn ca 10 m i hver side i løpet av disse cm.

Fell av 10 m under hvert erme og strikk for- og bakstykket hver for seg.

Forstykket: Strikk glattstrikk videre, men husk samtidig å felle midt foran til halsen. Her er det felt 5 m midt foran deretter 2 m på hver side 4 til 6 omg. Strikk videre til ca 18 cm fra under ermene.

Strikk de 8 ytterste m på skulderen og sett de over på en annen pinne, strikk pinnene ut og fell de neste 8 m og sett de på hjelpepinnen.

Fortsett slik til alle maskene er over på hjelpepinnen. Dermed blir genseren litt høyere mot halsrigningen, og det er riktig. Gjør dette på alle skulderfellingene.

Bakstykket strikkes glattstrikk ca 18 cm og fell av midt bak ca 15 m og strikk samtidig som forklart på skulderen.

Strikk sammen skuldrene til slutt. Bolen er nå ferdig.

Ermene: Her er ermene strikket ved å ta opp masker rundt ermhullet og strikk ovenfra og nedover. Fell samtidig slik at ermene blir litt trangere nederst hvis det er ønskelig. Ermene her er ca 42 cm lange

Halsen: Her det tatt opp masker rundt halshullet og strikket ca 4 cm glattstrikk. Samtidig er der felt inn masker rundt på halsen slik at utringningen stadig blir trangere. Fell av. Fest alle tråder godt.

Har strikket en liten lomme og sydd den på nederst.

Lykke til med din genser. 🙂

Søkeord:

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Strikke blå genser med Silke-Tweed garn