Barbiedukke klær: Strikk tunika, bukse, hatt og sokker

29/07/2014 | Svar Mer

strikke-bukse-barbie

strikket-tunika-barbie

Her har vi strikket barbiedukke klær som vi håper du synes ble stilig.
Strikk tunika, bukse, hatt og sokker til Barbie.

Vi starter med Tunikaen:

Garn; PT4
Pinner nr 4

Tunika: Strikket nedenfra og oppover
Legg opp 46m og strikk 2 omg. med riller deretter glattstrikk.
Strikk striper og evt. mønster som du vil ha tunikaen.

Her er det ikke felt noe oppover, bare stikket rett opp til under ermene ca 9 cm.
Under ermene felles 4 m på hver side og foran og bakstykket strikkes hver for seg. Strikk ca 3,5 cm og fell slik at det bare er 4 m på hver skulder.

Hvis du vil ha hodet igjennom tunikaen, må hvert bakstykke strikkes for seg og skulderen strikkes sammen.
Ermene: Ta opp masker rundt ermhullet og strikk ermene. Fell med til 12m på hvert erme, ermene er ca 8 cm lange. Strikk de så lange eller korte du vil ha de.

Halsen: Ta opp maskene rundt halsen og strikk glattstrikk slik at halsen ruller seg, slik som på modellen.
Det er heklet en kant bak med fastmasker og 2 hemper til knapper for lukning.

Fest alle tråder til slutt.

Bukse: Strikket fra livet og nedover, glattstrikk.
Legg opp 40 m og strikk 2 omg.

Strikk en omg. med hullrad slik: strikk *2 m og 2 m sammen og et kast*, strikk slik omg. ut.
Strikk videre ca 5 cm.

Del arbeidet i to og strikk hvert ben for seg.
Hvert ben er ca 10 cm langt, men kan godt strikkes helt lange, evt. med felling til fot nederst.

I hullraden i livet er det tvunnet en snor til å knyte buksen bast med.

Strikk sokker slik:
Garn: PT4
Pinner nr 4

Legg opp 11 – 12 masker og strikk rundt og rundt på tre pinner til du finner sokkene/ støvlene lange nok.
Her er det strikket ca 6 cm totalt.

Fell av ved å ta to og to m. sammen i 1 omg., dra sammen resten av maskene og fest trådene.
Fest sokkene/støvlene sammen med en bit av et fiskesnøre slik at det er lettere å holde de sammen under leken for dukkemor.

Strikk Lue eller hatt slik :
Garn: PT4
Pinner nr 4

Legg opp 3masker på 4 pinner og strikk rundt og rundt.
Øk ved å strikke 1 m mer på hver pinne annenhver omgang til luen/hatten er vid nok til din barbiedukke litt avhengig av hvor mye hår dukken har.
Strikk noen omg. uten økning slik at luen/ hatten er høy nok (( her er hatten ca 7 cm totalt).

Her er det 2 riller ytterst, fell av og fest trådene.

Lykke til. 🙂

Søkeord: , , , ,

Kategori: Dukkeklær

Skriv svar: Barbiedukke klær: Strikk tunika, bukse, hatt og sokker