Strikk Rosa Barnejakke For Høsten

16/09/2012 | Svar Mer

Strikket Barnejakke 3- 4 år

strikket barnejakke

 

Dette jakken er strikket på tvers fra det ene erme til det andre og sys eller strikkes sammen midt i ryggen.

Den bør strikkes av de med strikkeerfaring.

Bruk gjerne rosa i mykt garn, her brukt alpakka og finull.

Slik kan den strikkes:

Legg opp 42m og strikk riller. Når arb. måler 6cm økes 1 m i hver side hver 8. omg. Fortsett til arb. måler ca 30 cm.

Høyre for- og bakstykke: Str 1 p og legg opp 58m i slutten av denne pinnen til bakstykke.

Alle videre mål er herfra!

Snu strikketøyet og strikk de nyopplagte m og de ”gamle” m og legg opp for forstykket nye 58m. Snu og strikk alle m, men la det være 2m igjen på pinnen.

Her skal det økes slik: * 1 kast, strikk 1m, 1 kast* strikk så de 2 siste m på pinnen. Merk denne midtmasken slik at det er lettere å finne den på hver omg. Det er denne m som gir ”mønster” på jakken.

Snu og strikk vanlig tilbake til forsiden.

Øk på samme måte på forsiden av jakken.

Når arb. måler 12 cm deles arb for halsringningen og strikk hver del for seg. Pass på hvor midt på skulderen er!( sett inn en merketråd)

Høyre bakstykke: Fortsett å strikke over de ytterste m i venstre side av arb til bakstykket måler 18cm, fell av eller ha de på en egen pinner for sammenstrikning senere.

Høyre forstykke: Sett de ytterste 12m mot halsen på en hjelpetråd for halsringingen. Strikk over de øvrige m med økningen som før, men fell samtidig videre mot halsen 1m hver 4. pinne 7 ganger.

Strikk videre til det blir 18 cm på forstykket, samtidig kan det strikkes knapphull.

Se på bildet at det blir knapphull på riktig sted.( ikke knapphull nedenfor økningen), fell av.

Venstre side av jakken strikkes som høyre, men speilvendt og ikke knapphull, men bare plass til knapper.

Midt bak kan sys sammen ved fellingen eller strikkes sammen, slik at jakken blir pen midt bak.

Ta opp masker langs halskanten og strikk en liten kant med riller og sy fast.

Sy sammen ermene enten med symaskin eller for hånd.

Her er det heklet en tynn kant nederst, å sy i knappene.

barn jakke strikking

Lykke til med arbeidet, dette er en mulighet å strikke jakke på.

Men den trenger litt omtenksomhet.

Søkeord: ,

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Strikk Rosa Barnejakke For Høsten