Barbie Dukkeklær Heklet i Turkise Farger

26/08/2012 | Svar Mer

Barbie dukkeklær: Heklet

barbiedukke klær

barbieklær

 

 

Hatt: Begynn øverst. Legg opp 4 lm og hekle sammen til en ring. Fortsett med fm rundt og rundt og legg samtidig ut m.

Lag hatten slik at den passer til dukken du vil ha den til.( Avhenger av hvor mye hår, dukken har).

Når hatten er vid nok, hekles nedover dvs. ikke legg opp flere m, bare hekle rundt og rundt.

Vil du ha en brem, hekle staver gjerne 2 st i hver fra omg. under, en eller to ganger rundt. Avslutt og fest trådene.

 

Skjerf: Legg opp så mange lm etter hvor langt skjerf du vil ha (her ca 50lm)

Hekle en omg st. på hver side av skjerfet og fell av. Fest trådene.

Skjørt: Dette skjørtet er heklet på langs. Legg opp til så langt skjørt du vil ha. Her er det ca. 20lm.

Hekle fm, halvst. og st. etter hvordan du vil ha skjørtet, og i de stripene du vil ha. Her er det heklet 2 omg. fm og 1 omg. st. etter ”inspirasjonsmetoden” ( som det falt seg inn under arbeidets gang).

Noen omg. med fm. ble heklet mer bare nederst, slik at skjørtet ble litt videre nederst.

Hekle sammen skjørtet etter ca.20 cm og evt. ta i en strikk øverst i livet på skjørtet. Hekle 1 omg. fm. nederst på skjørtet til slutt.

Fest alle trådene.

Overdel/genser: Her er overdelen heklet rundt og rundt med åpning til hode.

Legg opp 30 m og hekle fm. rundt og rundt ca 5 cm.

Her det bakstykket heklet først ved å ta 13m og hekle fm fra og tilbake ca 5 cm.

Hekle 4fm. på skulderen, øk 1m for hver omg. mot midten, så hekles det ned mot livet på overdelen. Her syes det sammen med forstykket.

Hekle den andre skulderen på samme måte og sy fast ved livet.

Ermene er heklet fra ermeåpningen og utover armene  til ca 6 cm.

Her er det smalnet utover, slik at ermene er smale nederst.

Hekle ermene like.

Det er nå en god åpning til å få dukken inn i overdelen.

Fest alle trådene.

Bukse: Buksen er heklet nedenfra og oppover.

Legg opp 10 lm og hekle rundt og rundt, evt. med striper.

Denne type dukke har lange tynne ben, hekle buksen etter dette.

Når heklingen er ca 7 cm legges det ut noen flere m. sprett oppover buksebena.

Bena hekles ca 13 cm lange.

Hekle rundt og rundt og heng buksebena sammen. Legg opp 2-3 m mellom bena på buksen og hekle videre. Kan evt. hekle 2 omg. bare bak, da blir buksen mer i ”passform”. Hekle opp til livet eller som her ca 5 cm.

 

hekle barbieklær

Fest alle trådene, lykke til.

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikkeoppskrift barbie

Søkeord: ,

Kategori: Dukkeklær, Hekleoppskrifter

Skriv svar: Barbie Dukkeklær Heklet i Turkise Farger