Hekle Pynt Til Glass Eller Flasker Med Sommerfugler

02/07/2012 | 1 Svar Mer

Her har vi heklet pynt til glass og flasker med sommerfugler. Veldig enkelt og hyggelig arbeid som trygt kan anbefales!

heklet pynt på flasker

hekle pynt

Garn: bruk det du vil ha av farger, ull eller bomull.
Heklenål, gjerne litt stor slik at det blir luftig, det du hekler.

Her er det heklet fastmasker med en luftmaske imellom. Det gir et luftig uttrykk og egner seg for T-lys inni glasset.
Lykke til, enklere blir det ikke.

Heklet Sommerfuglpynt:

Garn: Bomullsgarn ( Catania Fine Color, kjøpt i Tyskland), du kan

bruke all slags bomullsgarn, gjerne med mye tvinn på garnet.

Her er det også lagt til en tynn tråd med ”sølv eller gull”, kjøpt i garnbutikk

Heklenål nr: 3 -4.

Det er først heklet et bånd til flaskene som sommerfuglene er festet på.

Båndene er heklet:

Bånd med hull: Legg opp noen lm slik at de blir så brede som ønskes, eller som her ca 10 cm. Her lagt opp ca 20 lm. Hekle bare st i 1. rad. Rad 2: 1 st og 2 lm, bruk disse to omgangene rundt hele flasken.

Prøv på flasken du vil bruke, her ca 30 cm rundt, sy sammen.

Bånd som er tett (grønt): Legg opp ca 30lm, og hekle 1fm og 1 lm hele veien, snu og hekle 1 fm og 1 lm, da får du et tett mønster. Sy sammen, og hekle en fm kant i hver side.

Sommerfuglene:

  1. Rad: Legg opp 8 lm og ta sammen til en ring med en kjedemaske.

Hekle slik som tegningen viser, og som er forklart her:

  1. Rad: Hekle 5 lm og en stav, videre 2 lm og 2 st, 7 ganger. deretter 2 lm og en stav som tas sammen med den 3.lm som ble heklet først på raden.
  2. Rad: 1 fm, 5 lm, 1fm og 1fm som hekles mellom de 2 st fra raden

under. Hekle 8 slike buer.

  1. Rad: Hekle 4 st, 3 lm og 1fm som hekles på raden under, 4 st. 1 fm som hekles på raden under.

7 st, 5 lm, 7 st, deretter 1fm på raden under. 7 st, 5 lm, 7 st, deretter 1 fm på raden under. 4 st, 3 lm og 1fm, 4 st. og 1 fm på raden under. 4 st, 3 lm, 1 fm, 4 st og 1 fm på raden under, 7 st, 5 lm, 7 st og deretter 1 fm på raden under, 7 st, 5 lm, 7 st, 1 fm på raden under, 4 st, 3 lm, 1 fm op raden under, 4 st og til slutt 1fm.

Brett sommerfuglen i 2 slik at like vinger kommer på hverandre. Hekle 1 fm som setter sammen de to delene nederst.

Øverst hekle sammen til en ring og hekle ”følehorn” her. Det vil si 8 lm og ta sammen i den 4. lm, videre kjedemasker tilbake til kroppen. Hekle et følehorn til.

Fest alle tråder godt.

Fest sommerfuglene til bånd på flaskene eller der hvor du vil ha de.

 

flasker med heklet pynt

Lykke til. 🙂

 

Våre besøkende søkte også etter:

  • heklet sommerfugl oppskrift
  • hekle på glass
  • hekle sommerfugl
  • hekle rundt glass

Søkeord: ,

Kategori: Hekleoppskrifter

Kommentarer (1)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Eva-J. Rygh sier:

    Mange fine ting. Ønsker, hvis mulig,oppskrift på hekling til glass, fra bunn og oppover.

Skriv svar: Hekle Pynt Til Glass Eller Flasker Med Sommerfugler