Strikke Herresokker

31/01/2012 | Svar Mer

Å strikke herresokker. Slik har vi gjort det:

strikke herresokker herresokker strikke

 

Herresokker strikkes med Raggsokkgarn på pinner nr 5.
Legg opp 14 masker på 4 pinner (56 totalt).

Strikk vrangbord gjerne: 2 rett og 2 vrange, ca. 20 cm lang eller så lang som man ønsker. (Alt fra 10 til 30 cm )

Hælen: Strikk 28 masker på en pinne rett fra retten og vrangt tilbake, glattstrikk, til hælen blir ca 8 cm.

Fell på toppen av hælen slik: Strikk til midten og 3 masker over, snu og strikk 6 tilbake, snu. Det er nå blitt et hull på 2 steder.
Strikk til 1 før hullet, ta masker før og etter hullet sammen og en maske etter. Snu, og strikk til en før hullet, ta en foran og en etter hullet sammen, strikk en maske til.

Snu, slik gjør du til det ikke er flere masker igjen på pinnen utenfor hullene.

Det er da ca: 16m totalt på pinnen.

Ta nå opp maskene på sidene av hælen. Først den ene siden strikk, maskene i mellom å ta oppmaskene på den andre siden.

Du skal nå strikke videre på sokken, rundt og rundt, og

samtidig skal det felles en maske på hver side av ”frontmaskene”, annen hver omgang til det igjen er 56 masker totalt.

Strikk til sokken er lang nok, ca 20 cm, eller mål på foten.

Strikk til sokken er til ”toppen av lilletåen”.

Fell tåfelling slik: Pass på at det er 14 masker på hver pinne og at 1. pinne begynner midt foran på foten.

Det skal felles på hver side slik: strikk 1. pinne til det er to masker igjen, ta disse to maskene sammen.

Begynn 2. pinne med å ta to masker sammen, strikk resten av pinnen.

3.pinne strikkes til er bare to masker igjen, ta disse sammen.

4. pinne begynner med å ta to masker sammen, strikk pinnen ut.

Fell slik annenhver omgang til de fleste maskene er felt.

Dra tråden igjennom til slutt og fest tråden.

strikkede herresokker

Lykke til. 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikkede herresokker
  • strikke sokker herre
  • oppskrift sokker herre
  • oppskrift raggsokker herre
  • strikkesokker herre
  • oppskrift ullsokker herre

Søkeord: , ,

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Strikke Herresokker