Strikket rosa engel – flott engel til julen 2011

04/12/2011 | Svar Mer

Strikket rosa engel, slik har vi gjort det:

strikket engel rosa

strikket engel rosa

Garn: Østlandsgarn, finull, angoragarn og annet
Pinner nr 3

Innmat: Polyestervatt, 4 piperensere, 1”gull” piperenser, 1 vattkule.
Bena/ kroppen: Legg opp 12 m og strikk glattstrikk i rosa ca 4 cm, gå over til ”ansikt” farget garn og strikk ca 9 cm. Strikk 2 like ben.

Sett begge ben inn på en pinne og strikk kroppen ca 10 cm, sett disse inn på en hjelpepinne.

Kjolen: Legg opp 50 m og strikk kjolen. Her er den strikket med striper i ulike rosa farger og garn ca 14 cm. Det skal felles jevnet oppover kjolen til det bare er 24 m igjen.

Ta nå maskene fra kroppen og strikk samtidig maskene fra kjolen sammen til bare 24 m og strikk bare ansiktsfargen videre ca 4 cm, fell av.

Armer: Legg opp 10m med ansikt fargen og strikk glattstrikk ca 10 cm, fell av. Strikk 2 like armer.
Ermer: Legg opp 15m med samme farger som kjolen og strikk ermene ca 11 cm lange, men fell inn samtidig oppover slik at ermene blir smalere øverst, ca 5 m igjen, fell av.

Vinger: Legg opp 10- 15 m og strikk rillestrikk ca 15 cm, ensfarget eller med striper som du ønsker.
Montering: Denne engelen har en del montering med seg før den er ferdig.

Begynn gjerne med bena, de sys sammen og ha samtidig i polyestervatt og en piperenser inni seg. Sy sammen kroppen og har i vatt i den også.
Gjør likedan med armene.

Kjolen sys sammen bak samtidig som alle tråder festes.
Sy sammen ermene på kjolen og sy armene fast til kjoleermene inni.

Sy kjoleermene fast til kjolen på skuldrene.
Hendene sys sammen midt foran. Sy på vingene bak, ved å snurpe de lett sammen midt bak før de sys på kjolen

Sy fast vattkulen inne i hodet og sy på hår, eller lim på ull til hår på engelen.
Sy fast en ”gull”-glorie til slutt. Evt. markèr ansikt med å brodere øyne og munn.

Lykke til med arbeidet, lag din egen personlige engel/engler :)

strikket engel

Søkeord:

Kategori: Jul og Påske

Skriv svar: Strikket rosa engel – flott engel til julen 2011