Strikke Sokker Fram og Tilbake På Rundpinne

27/03/2011 | 1 Svar Mer

Her har vi strikket fram og tilbake på rundpinne, 5 pinner til tåen

strikke sokker rundpinne

Garn: Sokker med Viking sportsragg vekt pr par ca 120 gr.

Fabel fra Drops, vekt pr par ca 85gr.

Pinner: Rundpinne og sokkepinner nr 3

Vrangbord strikkes med riller dvs. bare rett,

Resten av sokken strikkes glattstrikk

Start midt under sokken og legg løst opp 126m.

1.omg., vrangen, strikk 96m vrangt og 30 m rett.

2. omg., retten, strikk 30 m rett + 96m også rett.

Fortsett slik ca 8 omg., det blir midt under helen.

Helen: Begynn fra rettsiden slik: Strikk 40 m rett, merk med sikkerhetsnål, 12m rett + 2m sammen rett, 2nye m sammen rett + 12 m rett, ny sikkerhetsnål, 28m rett + 30 m rett(vrangborden)

strikkesokker

Vrangen tilbake: Strikk 30m rett, vrangt 28m + 11m vr +2m sammen, 2 nye m sammen + 11m vr, +40m vr.

Fortsett med å felle hver omg. til det bare er 2 m igjen mellom sikkerhetsnålen.

Strikk så midtfeltet uten felling ca 12 cm. Her kan du strikke striper på sokken.

I den andre enden av sokken skal det økes hver omg.(der hvor det ble felt på motsatt side).

Rettsiden strikkes slik: Strikk 40 m rett, merk med sikkerhetsnål, strikk 1 m og øk den m til 2 m, strikk 1 m, strikk 1m og øk denne til 2 m, strikk så resten av omg. ut.

Vrangen: Strikk 30 m rett, + 28 m vr, øk på de samme to m med 1 m mellom som ikke økes. Dette gir en maske som er lettere å finne hvor man øker.

Øk hver omg til det totalt er 126m igjen.

Strikk deretter ca 8 omg uten øking slik at helen blir bred nok.

Her kan du fell av å sy de to sidene sammen eller strikke de sammen.


Strikke Tåen:

Ta opp maskene på enden mot tåen, øk m til totalt ca 64m. Strikk så sokken lang nok til foten og fell av med vanlig tåfelling.

strikkede sokker

Tåfelling:

Fordel m likt på alle 4 pinner(ca 16 pr pinne).

Midt foran bør være mellomrommet mellom 2 pinner.

Fell i hver side på sokken, begynn midt bak: Ta 2 m sammen mot siden på pinnen fra midt bak, 2m sammen på begynnelsen av pinnen foran. Strikk ut pinnen og neste pinne, men fell 2 sammen på slutten av den pinnen. Ta 2 m sammen på begynnelsen av bakre pinne. Fell annenhver omg. Snurp sammen de siste m på alle pinner og fest godt alle trådendene. Sokken er ferdig, strikk 2 like sokker.

Lykke til med sokkene. 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • hvordan strikke sokker på rundpinne

Søkeord: ,

Kategori: Strikkeoppskrifter

Kommentarer (1)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Gerda sier:

    Er det noen som har Rundpinne i 30 cm. har nr.2halv og 3. og 4. men har mistet 3halv som jeg bruker mest, det er mange som ikke greier og strikke med så liten , men det er bare en øvelse .. har strikket selbuvotter og mønstrette sokker ,og det går fint får ikke tak i de lenger kjøpt på 80 tallet i oslo.

Skriv svar: Strikke Sokker Fram og Tilbake På Rundpinne