Strikket Skjerf i Flere Farger – Med Flette

27/02/2011 | Svar Mer

Å strikke skjerf er en klassiker. Her er et eksempel på et strikket skjerf du kan prøve deg på 🙂

Her har vi strikket et langt skjerf med forskjellige garnsorter, men tatt utgangspunkt i P4 garnet og pinner nr 5, slik at skjerfet skal få en løs og myk effekt.
Farger: grønt i lys og mest mørk, blått i lys og mørk, og lilla.

Skjerfet er strikket slik: Legg opp 40 masker med hovedfargen, her grønt.
Strikket først 6 omganger med perlestrikk (en rett og en vrang pinnen ut, neste omg. rett på vrang og vrang på rett pinnen ut),
slik at det blir en kant, videre oppover har jeg beholdt 6 perlestrikk i hver side av skjerfet langs hele skjerfet.

Dette skjerfet har felt med forskjellige mønsterstrikninger og begynner med en flette på den ene siden hvor man bare fletter 3 masker og de 3 neste maskene. Dette fletten er beholdt helt til midten av skjerfet, som har innenfor kantmaskene, patentstrikk.

Patentstrikk er forklart et annet sted på dette nettstedet.

Patentstrikk gir et mykt strikkeprodukt og er godt egnet for skjerf.

skjerf strikking

På hver side av flettene er det strikket 2 vrange masker, det gir en mer markant skille mellom strikketeknikkene.

Den andre enden av skjerfet har en flette hvor man flytter 2 masker fra midten og utenfor, dette gjøres slik: Strikk 8 masker i fletten, strikk ca 4 omg. før fletting.

Flettingen gjøres slik, ta 2 masker på en hjelpepinne, strikk 2 masker, strikk nå de 2 maskene fra hjelpepinnen, ta 2 m. på hj.p. og strikk de 2 ytterste m, deretter de 2 m. fra hj.p.

Videre kan du konstruere ditt eget mønster på skjerfet.
Her er brukt perlestrikk, dobbel perlestrikk, rettstrikk kombinert med glattstrikk, strikk i striper og eller ruter.

Dette skjerfet et ca 2,20 meter langt, men du bestemmer selv hvor langt ditt skjerf skal være.

Strikk gjerne lue til i de samme fargene.
Fingervanter er forklart et annet sted på dette nettstedet, pullvanter og også godt å ha på seg når det et kaldt.

strikket skjerf farger

Har du lyst å strikke luen som passer godt til dette skjerfet går du hit 🙂

Kos deg med arbeidet, lykke til. 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • hjemmestrikket skjerf

Søkeord:

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Strikket Skjerf i Flere Farger – Med Flette