Strikketeknikk: Hvordan Strikke Lommer På Vest

03/10/2010 | Svar Mer

Her er hvordan vi strikker lommer på en vest. Å strikke lommer kan sies å være en egen strikketeknikk og er ikke å anbefale for nybegynner, men med litt trening får man det nok til. 🙂

Det er flere måter å strikke lommer på, og her skal vi forklare to måter med bilde.

Enkel måte:
Hver maske med f. eks. finullgarn på piner nr 3, gir 2 masker pr cm.

Legg opp det antallet masker, med det garnet du ønsker slik at lommen blir så bred du vil ha den.
Strikk den slik at den blir høy nok.
Se på bilde over med lilla lomme.

Strikk et stykk lomme, fester alle tråder og heklet en omg. krepsemasker rundt.
Sy lommen på med samme garn som lommen er strikket i, da blir der penest.

En mer arbeidskrevende måte å strikke lommer på er slik:

Strikket lomme på vest, sett fra utsiden

Strikket lomme på vest, sett fra utsiden.

Dette er en lomme som er på skrå/sidelomme.
Her strikkes det lommer på en flerfarget vest.

Strikk rundt på arbeidet og finn det stedet på arbeidet ditt, hvor du vil ha lomme.
Tell ut på arbeidet hvor bred du vil ha lommen.

Fell av maskene slik at lommen blir bred nok, strikk videre på arbeidet.

Når du kommer til det felte området på neste omgang, må du legge opp tilsvarende mange masker og så strikke videre på arbeidet.

Videre arbeid på lommen:
Ta opp de maskene du felte av og strikk bakstrykket på lommen.

Avansert strikk av lomme.

Strikket lomme, sett fra innsiden.

(På bildet er det ensfarget)
Tenk litt på hvordan du vil ha lommen, kanskje du vil legge opp noen flere masker øverst og nederst.
Fell av når lommen er stor nok til ditt bruk.

Sy lommestykket fast på arbeidet, pass på at det blir minst mulig synlig. Det kan være litt vanskelig, så bruk litt tid på det evt. bytt farge på tråden etter hvordan selv arbeidet er.

På rettsiden av lommen har jeg strikket en stolpe for å skjule fellingen og oppleggskanten, slik at det ser penere ut.
Stolpen har en ca 8 masker og er strikket i rettstrikk i en av fargene på hoverarbeidet.

Sy deretter stolpen på, husk å ikke sy igjen lommen.

Jakke, genser og eller vest blir mer brukervennlig når du har en eller to lommer til bilnøkler, mobil, penger etc.

Lykke til! 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikke lommer
  • strikke lomme
  • hvordan strikke lommer på jakke

Søkeord:

Kategori: Avansert Strikking

Skriv svar: Strikketeknikk: Hvordan Strikke Lommer På Vest