Hvordan Hekle Et Sengeteppe

18/04/2010 | 3 Svar Mer

hekle sengeteppehekling av sengeteppe
Har du vurdert å hekle et sengeteppe til sengen din? Her er en fremgangsmåte for hvordan vi har gjort dette.
Det har i lange tider vært «moderne» å ha heklet sengeteppe på sengen.

Det er et stort arbeid å begynne og du må ha hekleferdigheter inne for å få til et pent teppe.
Et slikt teppe varer gjerne hele livet, og ofte også går i arv.

Det var særlig bestemødre som heklet disse. De hadde god tid før TV`en kom og stjal mye tid.

Her er det bilde av tre sengetepper heklet og brukt over lang tid.
Finn deg et mønster du liker og begynn med en prøvelapp.

heklet sengeteppe

Finn ut om du klarer det mønsteret du har valgt, det skal jo bli pent til slutt.
Mål den sengen eller sengene teppet skal brukes til.

Lag til enkle senger, dobbelseng blir veldig tungt å legge på, vaske etc.
Lag heller to enkle tepper, og legg de på dobbelsengen.

Sy gjerne på årstall og navn på utøver av det heklede teppe.

Forslag til sengeteppe: Du kan finne oppskrifter gjerne fra Solberg spinnerier utenfor Drammen.
Garn: Hvitt eller ubleket, Triumf 12/4 heklenål nr: 1,75.

Kan også bruke garn som: Fiol og heklenål nr 2
Prisme, heklenål nr 2.

Les oppskriften nøye og lag en prøvelapp.
Lykke til med langtidsoppgaven, kos deg med arbeidet, og gled deg til teppet er ferdig.
Et heklet sengeteppe kan du du og dine bruke i mange år fremover, så dette er hyggelig og nyttig å lage!

Våre besøkende søkte også etter:

  • heklet sengeteppe oppskrift
  • heklet sengeteppe
  • hekling mønster
  • oppskrift på heklet sengeteppe
  • oppskrift heklet sengeteppe
  • heklet sengeteppe mønster

Kategori: Hekleoppskrifter

Kommentarer (3)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Har lenge tenkt på det,må se å finne meg et mønster jeg liker.Er litt usikker på hvilket garn jeg skal bruke 🙂

  2. Har laga mange sengetepper jeg.

    Om du vil hekle et «grovt» sengeteppe bruk 12/4. Om du vil hekle et «fint» sengeteppe bruk 12/3. Vi du hekle en veldig «grovt» sengeteppe bruk 8/4.

    Vil du strikke et sengeteppe er 12/4 eller 8/4 og anbefale.

  3. siv elin iversen sier:

    Fine sengetepper:) Noen som vet hvor jeg kan få tak i mønsteret til det midterste heklede sengeteppet ( det med sriper)?

Skriv svar: Hvordan Hekle Et Sengeteppe