Hvordan Strikke Vest Med Striper

20/02/2010 | Svar Mer

strikking av veststrikke vesthvordan strikke vest

Dette er en vest som er strikket slik at stripene går nedover. Det er derfor mer montering med denne vesten. Her er det også meningen at du må selv komponere stripene selv.

Bruk kreativiteten og strikk i vei. Vesten kan være i de fargene du ønsker deg.

Mål hvor lang vesten skal være og legg opp ca. 2masker pr. cm.

Materialer: Finull er hovedkvalitet, men finn fram det garnet du ønsker i strikk av. Bestem gjerne en hovedfarge eller en farge som skal være langs kantene.

Her er rødt i ulike variasjoner og litt forskjellig tykkelse.
Knapper og skråkant.

Strikkepinner: Rundpinne ca 70 cm ca. nr. 3 ½

Her er det ingen utfyllende oppskrift, men en enkel forklaring på hvordan vesten er laget.

Lag din egen vest ut ifra denne som inspirasjon.

Vesten er strikket slik:

Legg opp maskene slik at vesten blir så lang som du ønsker. Her ca 80 cm lang. Ca 2 masker pr. cm., men lag en liten prøvestrikk og mål.

Husk også at den strikkede vesten strekker seg litt i bruk.
Strikk på rundpinne smale striper, brede striper, gjerne mest glattstrikk med innslag av rett inni mellom.

Strikk rundt og rundt.

Etter ca. 14 cm bredde er det laget lomme. Sett tråder på en tråd så lang som du vil ha lommen. Legg opp nye masker der og strikk videre. Lommen må strikkes på baksiden etterpå.

Mål hvor bred vesten skal være, fell til åpning foran eller klipp opp etterpå.

Skal du ha lomme på begge sider, pass på at lommene kommer rett overfor hverandre.

Når vesten er bred nok felles den av i siden.

Montering: Sy symaskin sømmer nederst på hver side av der det skal klipes. Gjør på samme måte midt foran og ut på skuldrene.

Her er det strikket stolpe som går fra nederst på vesten rundt halsen og til nederst på andre siden. Husk knapphull på den ene siden.
Her er det 6 knapper

På baksiden inni vesten er kantene dekket med skråkanter, slik at det ser litt penere ut på baksiden.

Det er strikket kanter til ermene også og til lommene.

Lykke til med vesten og kos deg under arbeidets gang, da dette tar tid og tålmodighet. 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • hvordan strikke lommer

Søkeord:

Kategori: Avansert Strikking

Skriv svar: Hvordan Strikke Vest Med Striper