Hekle Lue 2-3 år, heklet med fleesfor

20/01/2010 | Svar Mer

heklet luehekle lue

Her har vi heklet en grønn lue, håper du liker den :). Dersom du vil hekle en lignende lue er forklaringen på hvordan du gjør dette her:

Materialer: Irisgarn, Alpakka, grønnmelert.

For: ubleket fleesstoff.

Heklenål: nr 7.

Slik hekles luen: Begynn på toppen av luen.

Legg opp 4 luftmasker, sett sammen til en ring med en kjedemaske.

Hekle 8 staver i ringen, øk videre til 40 staver over en 3 – 4 omganger. Dette er vidden på luen.

Fortsett rundt og rundt til du har 11 omganger totalt.

Hekle på ørelapper:

Finn ut hvor du vil ha ørelapper, hekle 14 staver, snu og fell i bakkant til 12 staver, 11 st., 9 st., 7st., 7st., 5st., 3st.

Begynn neste ørelapp slik: Sett av 10 masker foran og 2 masker midt bak mellom øreklaffene.

Hekle andre øreklaff som den første, men pass på at den vender mot bakdelen som den første.

Avslutt med en omgang fastmasker rundt hele luen.

For ekstra pynt kan det hekles krepsemasker (dvs. fastmasker feil vei) eller museørekant.

Museørekant er heklet slik:3 luftmasker, settes sammen i første luftmaske med en kjedemaske og en fastmaske i neste fastmaske.

Lag samtidig en maskebue i hver ende av ørelappene.

Her legges inn tråder fra garnet og flett en flette ca 15 cm lang avslutt med en knute nederst.

Fest trådene og luen er ferdig.

For: Klipp til foret slik som luen er formet og sy foret fast med sytråd og små sting langs kanter av luen på innsiden.

Hvis du vil ha større lue hekles flere staver enn 40 staver som her, da blir luen videre. Luen må også hekles lengre nedover, før ørelappene hekles på.

Lykke til. 😀

Søkeord:

Kategori: Hekleoppskrifter

Skriv svar: Hekle Lue 2-3 år, heklet med fleesfor