Hvordan strikke dobbeltstrikk – her har du fremgangsmåten

11/03/2009 | Svar Mer

Det å strikke med dobbelt mønsterstrikk.

Innledning:
Her er det prøvd å forklare hvordan man strikker dobbelstrikk. Dobbelstrikk er mønster med to tråder, helst med klare fargenyanser, slik at det er lett å se forskjell. Tegn deg et mønster på rutepapir, eller liknende.

Mønsteret blir speilvendt fra den ene siden til den andre. Trådene som er ”bak” på mønsteret blir liggende inni strikkingen. Dobbelstrikk er derfor mest egnet til plagg/ dekorstrikk, slik at man kan lett se begge sider.

F. eks. Fingervanter egner seg godt med dobbelstrikk, men også vest.

Dobbelstrikk er ikke enkelt og det er mer tidkrevende, slik at man bør være strikketrent, før man gir seg i kast med dobbelstrikk.
Strikk først en prøvelapp.

Slik gjør du det:
1. Legg opp med dobbelt garn og en tråd i hver farge.

2. Legg begge trådene rundt pekefingeren, og strikk slik:

1.pinne (rettsiden)Strikk 1. maske (m) med begge trådene til kant-m., og strikk så skiftevis hver oppleggs-m med rett f. eks rødt (rettsiden)….

3. … og hver vrang-m for eks. hvit. Hold hele tiden den røde
tråden foran arbeidet og den hvite tråden bak arbeidet.

Strikk den siste m r med begge trådene, slik at kanten blir lik i begge sider. 2. p. (vrangsiden) 1 kant-m med begge trådene * 1m r hvit, 1 m vr. Rødt, gjenta fra* p ut, og la den hvite tråden ligge foran og den røde bak arbeidet. Slutt med 1 kant-m med begge trådene. 3. p: 1 kant-m med begge tråder, *1 m r rødt, 1 m vr hvit, gjenta fra* p ut, og la den røde tråden være foran og den hvite tråden bak arbeidet. Slutt med en kant-m med begge trådene. Alle de ensfargede p strikkes som 2. og 3. p.

4. Når du strikker mønster, blir fargene motsatt: På den siden bunnfargen er rød, strikkes de m som skal være hvite i r med hvit, og den m som svarer til (som er rød på den andre siden) strikkes vr med rødt.

5. Når du skal sy sammen arbeidet, må du være litt nøyaktig og sy hver siden sammen for seg.

OBS! Pass på at du holder trådene på den riktige siden av arbeidet.

LYKKE TIL MED DOBBELSTRIKK 🙂

Våre besøkende søkte også etter:

  • dobbeltstrikk
  • dobbelstrikk
  • dobbelstrikking
  • strikke dobbelt
  • dobbel strikk
  • dobbel strikking

Søkeord: ,

Kategori: Avansert Strikking

Skriv svar: Hvordan strikke dobbeltstrikk – her har du fremgangsmåten