Strikking av fingervanter i dobbeltstrikk – Rød og brun farge

04/03/2009 | 2 Svar Mer

strikkede fingervanter
Fremgangsmåte for strikking av FINGERVANTER:
Legg opp 52 masker, fordelt på 4 pinner, med dobbelt garn i bare brunt.
Strikk vrangbord, evt. striper i rødt ca 7 cm.

Strikk først venstre vante slik:
Etter vrangborden: Skift til glattstrikk:
1. pinne 13 rett,
2. pinne 9 r., 1 vr., 1 r.,1 vr. ( til tommelkile)
3. pinne 14 rett,
4. pinne 13 rett.

På neste omgang begynner økningen til tommelkilen og mønsteret på oversiden av hånden.
(se arbeidstegningen) obs: 1 brun tråd byttes ut med 1 rød tråd.

Inne i hånden strikkes det melert dvs: glattstrikk m/1 rød og 1 brun tråd til mønsteret er ferdig.
Øking av tommelkilen:
1. pinne 13 rett,
2. pinne 9 r., 1 vr.,ta opp tråden mellom maskene og strikk den vridd rett. Strikk 1 r., ta opp tråden og strikk 1 vridd rett, strikk 1 vr.
3. pinne 14 r.,
4. pinne 13 r.

Strikk 3 omganger uten økning. Strikk rettmasker rett, vrangmasker vrangt.
På 4 omg. økes det igjen: 1 m. etter første og før siste vrangm., da er det 2 m. mer i kilen i tillegg til de første 3 rettm. Øk videre på hver 4. omg. på samme måte til det er 17 masker i kilen, mellom de 2 vrangmaskene.

Sett de 17 maskene over på en tråd og legg opp 5 nye masker slik at det blir i alt 56 masker.

Strikk til mønsteret på arbeidstegningen er ferdig.
Skift den røde tråden med brun.

Fingrene strikkes brune med dobbelt garn uten mer mønster.

Strikking av Pekefinger: Strikk 8 masker fra overhånden, 8 masker fra underhånden og legg opp 3 nye masker mot langfinger. Strikk rundt med dobbelt brunt garn ca. 6 cm.
Felling:(likt på alle fingrene):2m.,2 sammen, gjenta rundt. Strikk 1 omg. uten felling. Strikk 2 og 2 m. sammen ut neste omg. klipp av garnet, trekk de resterende maskene igjennom og fest godt.

Strikk Langfinger: Strikk 7 m. fra overhånden, 8 m. fra inni hånden, ta opp de 3 m. fra pekefingeren og legg opp 3 m. mot ringfinger, i alt 21 m.
Strikk ca. 7 cm og fell av.

Ringfinger: Strikk 6 m. fra overhånden, 7 m. fra inni hånden , 3 m. mot langfingere og 3 m. mot lillefinger, i alt 19 m.
Strikk ca. 6 cm, fell av.

Lillefinger: Strikk 6 m. fra overhånden, 6 m. fra inni hånden, 3 m. mot ringfinger i alt 15. masker.
Strikk ca. 4 cm og fell av.

Tommelen: Strikk 17 m. fra tommelen, ta opp 5 m. bakom hullet.
Strikk ca. 5 cm og fell av.

OBS: Det er best å prøve fingerlengdene under arbeidets gang.

Høyre vante: Strikkes som venstre, men pass på at mønsteret og
Tommelkilen kommer på rett sted.

Fingervanter som er strikket med dobbelstrikket mønster har ikke løse tråder inni, slik at ringer eller lignende ikke setter seg fast eller drar ut tråder.

SE ellers arbeidstegninger:
Du kan selv tegne mønster til dine plagg.
Bruk rutepapir, en rute en maske

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikke fingervanter
  • strikket fingervanter

Søkeord: , ,

Kategori: Avansert Strikking

Kommentarer (2)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. KiVi sier:

    Dette var en interessant oppskrift, men jeg finner ikke noe diagram på mønsteret. Og så lurer jeg på hvilket garn som er brukt. Kan jeg bruke pt 5 sport?

  2. Bjørg sier:

    Hei jeg ønsker også mønster på de fine vantene har nettopp startet med dobbelstrikk, ønsker litt utfordring. Hvor finner jeg mønstret?PS. Vi skal ha om dobbelstrikk på strikkekafeen 19 okt, Håper på hjelp på forhånd tusen takk.

Skriv svar: Strikking av fingervanter i dobbeltstrikk – Rød og brun farge