Lær å strikke påskekylling med vinger i ullgarn til påsken 2009

25/02/2009 | Svar Mer

Klikk på bildet 2 ganger for større utgave

Klikk på bildet 2 ganger for større utgave


Her er vår beskrivelse av hvordan du kan lære å strikke påskekyllinger med vinger, som er laget i ullgarn. Dette rekker du å strikke til påsken 2009.

Garn: Mor Aasegarn
Pinner nr: 5

Strikkeoppskrift: Her strikket med dobbelt garn. Legg opp så mange masker du ønsker til kyllingen etter hvor stor du vil ha den.
Har her lagt opp 65 masker og strikket 3 riller nederst, deretter glattstrikk 9 cm.

På denne kyllingen har man strikket med litt mørkere gult garn mot ryggen av kyllingen.

Etter at kyllingen er høy nok, her ca 11 cm, gjøres det slik:
Strikk fra halen 10 masker og strikk de neste 9 maskene sammen med de 9 maskene fra andre siden av kyllingen.
Hodet: Strikk de resterende maskene til oppover til hode ca 8 cm, fell av. På toppen av hodet er det heklet på en hanekam med rødt garn, først noen fastmasker deretter noen staver. (se bilde)

Heklet på oransje nebb, og deretter litt rødt til slutt.
Halen: Strikkes ca 7 cm lang, samtidig er den felt fra ryggen, slik at den stadig blir smalere mot toppen.
Halen er her pyntet med ryeknuter bak i gult, rødt og oransje.

Vinger: Legg opp 10 masker med gult og pass på at vingen blir rett i den ene siden og forskjellige lengder på vingen i den andre siden. Etterpå strikkes en vinge til, men da med motsatt side som er rett. Her blir det mer tråder å feste. Eller du finner din egen måte å gjøre dette på.

Etter de to gule omgangene, strikkes en rill med oransje og legg samtidig opp 3 nye masker i den ene siden, en gul rill, en oransje rill + tre nye masker, en rill rød med 4 nye masker.

Her er det strikket 5 riller som er like lange, deretter en oransje, som felles ned med 6 masker, til slutt to riller gul som felles ned og avsluttes. Fest alle trådene.

Sy sammen kyllingen bak hvis du strikket fram og tilbake og fest alle trådene.

Sy på vingene på siden av påskekyllingen. Her er vingene bare festet i den rette siden og et nest litt lengre ut på vingen.

Du kan evt. ha litt dacronvatt i hodet og halen, eller noe annet som støtter opp hode og hale litt. (eks. en serviett)

Finn fram til din egen design på kyllingen, da kan også godt bruke bomullsgarn på kyllingen, lykke til og god påske??

Påskekyllingen vil passe fint i en liten kurv som du hekler et underlag i. (en runding med fastmasker), da vil du ha et sted for oppbevaring av kokte påskeegg til frokostbordet.

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikke påskekylling
  • strikkeoppskrifter påskekylling

Søkeord:

Kategori: Påskeoppskrifter, Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Lær å strikke påskekylling med vinger i ullgarn til påsken 2009