Strikke Sokker Med Ullgarn For Vinteren – Oppskrift

12/11/2008 | 7 Svar Mer


Strikke Sokker

Strikke Materialer: Mor Aase raggegarn
Strikke Redskap: 5 ”sokke” pinner nr 3 ½

Damestørrelse:
Legg opp 12 masker på 4 pinner(48 totalt).
Strikk vrangbord gjerne: 2 rett og 2 vrange, ca. 15 cm lang eller så lang som man ønsker.

Hælen: Strikk 24 masker på en pinne rett fra retten og vrangt tilbake til det blir så høyt som hælen skal være.
Felle på toppen av hælen slik: Strikk til midten og 3 masker over, snu og strikk 6 tilbake, snu.

Det er nå blitt et hull på 2 steder. Strikk til 1 før hullet, ta masker før og etter hullet sammen og en maske etter. Snu, og strikk til en før hullet, ta en foran og en etter hullet sammen, strikk en maske til. Snu, slik gjør du til det ikke er flere masker igjen på pinnen.

Ta nå opp maskene på sidene av hælen. Først den ene siden strikk, maskene i mellom å ta oppmaskene på den andre siden.

Du skal nå strikke videre på sokken, rundt og rundt, men
Samtidig skal det felles en maske på hver side av ”foranmaskene”, annen hver omgang til det igjen er 48 masker totalt.

Strikk til sokken er lang nok, mål på foten. Strikk til sokken er til ”toppen av lilletåen”.

Felle tåfelling slik: Pass på at det er 12 masker på hver pinne og at 1. pinne begynner midt bak på foten.
Det skal felles på hver side, strikk 1. pinne til det er to masker igjen, ta disse to maskene sammen.

Begynn neste pinne med å ta to masker sammen strikk så resten av pinnen.

3.pinne strikkes til er bare to masker igjen, ta disse sammen. 4. pinne begynner med å ta to masker sammen. Fell slik annenhver omgang til de fleste maskene er felt.
Dra tråden igjennom til slutt og fest tråden.

Hvis du vil ha hælen ekstra solid kan du strikke ”hælmaskene” slik: strikk de 24maskene vanlig på rettsiden, snu og strikk vrangsiden slik: ta 1. maske løs av og strikk neste maske, *ta en maske løs av og strikk neste* gjenta fra stjerne til stjerne, pinnen ut.

Dette gir en hæl som er mer slitesterk!

Herre størrelse legg opp 16 masker på hver pinne( 64 masker totalt)

Barnestørrelse, legg opp færre masker, alt sette som hvor store eller små, de skal være.
Sånn, da håper vi at du kan strikke sokker fint på egenhånd.

Våre besøkende søkte også etter:

  • Strikke sokker
  • strikkeoppskrifter sokker
  • strikke
  • strikkeoppskrift sokker
  • strikkesokker
  • hvordan strikke sokker

Søkeord:

Kategori: Strikkeoppskrifter

Kommentarer (7)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Heidi Nyland sier:

    helt fin oppskrift

  2. Pippa Søyland sier:

    Jeg pleier å strikke 1 rett, 1 vrang til baksiden av hælen, dette gir også en sterk hæl.

  3. TRINE sier:

    Lenge siden jeg har strikka sokker og fant ikke igjen oppskriften
    min. Denne er super! Jeg strikker med vridd vrangbord. Synes det er
    pent.

  4. Solvieg Myrlund Hansen sier:

    Kjempefin oppskrift, men jeg synes Mor Åse garnet er elendig. Det blir hull med en gang, og etter vask blir fasongen på lestene ubrukelige… Men så er det jo et billiggarn også. Man får det man betaler for!

  5. mikka sier:

    strikk med dobbel tråd på hæl/fot, så blir det ikke hull så kjapt ved bruk av «dårlig» garn.

  6. Gerd sier:

    Jeg strikker 20-30 par sokker årlig i ulike størrelser og mønstre, selbu og russesokk er populært å få. Jeg velger aldri garn som ikke tåler bruk, derfor anbefaler jeg Silja strømpegarn, supervask. 80 % ull og 20 % nylon.

    Når det gjelder hælfelling på ensfargede sokker, strikker jeg maskene slik: Alle masker rett på retten, hver annen maske på vrangen. For at hælen ikke skal «skrumpe inn», «låner» jeg 2 masker fra hver side av «frontmaskene». Når hælen er ferdigstrikket, flytter jeg de 4 maskene tilbake igjen. For å få en fastere overside på sokken, velger jeg å fortsette med vrangbordstrikk på sokkens overside.
    Lykke til!

  7. jorun berger sier:

    Det var så gøy og lese om sokkestrikk. Har ikke strikket så mange, godt m tips. Til damesokker må jeg vel ha 64 m m Siljagarnet?

Skriv svar: Strikke Sokker Med Ullgarn For Vinteren – Oppskrift