Strikke Dukkeklær til Annedukken – Strikk Jakke, Lue, Bukse og Sokker

06/08/2008 | 2 Svar Mer

strikke dukkeklær
”Annedukken” er en dukke fra 1950-60 årene, som er ca 42 cm lang, kan bades og ”lemmene” kan bøyes i hofteledd til sittestilling og skulderledd, slik at ermene forandrer stilling opp og ned.

Strikke jakke: Har strikket i mørk rødt ullgarn med noen striper i brunt.
Mål rundt dukken magen, og legg opp ca. 2 masker pr. cm + litt ekstra da det her er stolpe til knapphull og knapper.
Begynn med vrangbord ca. 2 cm og glattstrikk ca. 6 cm.
Ta av til ermene og strikk hver del opp til halsen hver for seg. Husk at det må lages knapphull på en av stolpene, her 4 knapphull.

Fell av langs halsen og strikk sammen på skuldrene.
Ta opp masker langs ”ermhullet” og strikk erme nedover til ermet er langt nok her ca.14 cm, fell av og strikk det andre erme likt.
Her er det strikket en liten kant rundt halsen, ved å ta opp masker langs halsen og strikk 2 omganger rettstrikk og fell av.
Fest alle trådene og sy i knapper.

Strikke lue: Mål rundt hodet og legg opp masker ca. 2 masker pr. cm.
Her er strikket vrangbord på ca 1 ½ cm og glattstrikk videre med noen brune striper nederst mot vrangborden.
Fell av luen på toppen og fest alle trådene.

Strikke bukse: Brunt garn med noen røde striper nederst på hvert ben.
Mål rundt det ene benet og legg opp masker etter det. Her er strikket en liten vrangbord og glattstrikk resten. Legg ut flere masker oppover bena, da de blir større oppover dukkebenet. Mål på dukken under arbeidets gang. Buksebena er her 11 cm hver.

Ta de ferdigstrikkede bena og sett på 4 pinner, legg opp noen masker mellom bena her ca 6-8 masker, slik at buksen blir lettere å få av og på.
Strikk opp til magen, her ca. 10 cm, har også laget en løpelang
(ca. 2 ½ cm ekstra glattstrikk som syes ned), slik at det er strikk i buksen øverst på magen. Fest alle trådene og sy sammen i skrittet på buksen.

Strikking av Sokker: Mål rundt ankelen på dukken og strikk små sokker til dukken. Her er lagt opp ca 30 masker som det er strikket spiralsokker med. De er ca. 11 cm lange totalt. Prøv på dukken under arbeidets gang, fest trådene.

Håper barnet ”ditt” har fått litt dukkeklær som er morsomt å bruke!
Strikk så mange klær som er ønskelig, gjerne i flere farger og også i bomull.
OBS! Husk at syntetisk garn er brannfarlig og bør ikke brukes til dukkeklær. Det smelter lett hvis det kommer i kontakt med åpen flamme f. eks. er stearinlys.

Kos deg med dukkeklær produksjonen, lykke til!

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikke dukkeklær
  • dukkeklær strikket
  • oppskrift dukkeklær
  • strikka dukkeklær
  • strikket dukkeklær
  • strikke dukkeklær oppskrifter

Kategori: Dukkeklær

Kommentarer (2)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Randi sier:

    Aa akkurat en slik Anne dukke har jeg ogsa. Den sitter paa kottet, og heter….Anne…

  2. heidi nyland sier:

    min annedukke sitter og ser på meg hver dag kanskje je får nytt antrekk i påsken

Skriv svar: Strikke Dukkeklær til Annedukken – Strikk Jakke, Lue, Bukse og Sokker