Lær å Hekle – Hekling er en flott hobby alle burde kunne

19/06/2008 | 11 Svar Mer

Hekling er en gammel garnteknikk som er enkel å ha med seg i sofaen, på reise eller på terrassen.
Det trengs bare garn gjerne i flere farger, men det er enkleste å begynne med bare et garnnøste.
Heklenål er eneste arbeidsredskap, men ofte trengs en saks og nål til å feste tråder.
På de fleste garnnøster står det anbefalt heklenål tykkelse, men man kan velges det nummer (den tykkelse) på heklenålen, som utøveren ønsker. Alt etter håndlag og hvordan struktur man vil ha på arbeidet.

Selve heklingen:
Lm.: Legg opp luftmasker, se tegningen. Det er her man begynner.
Lag en løkke på tråden og dra nye løkker opp fra den første luftmasken, dette kalles luftmasker.

Kjm.: Kjedemasker er når man tar ned i en luftmaske, tar med tråden og drar opp. Dette brukes gjerne når man tar sammen til en ring i begynnelsen av et arbeid.

Fm.: Fastmasker er å ta heklenålen gjennom en lm., henter tråden og drar igjennom arbeidet, hent en ny tråd og dra igjennom de to løkkene man har på heklenålen. (se tegningen under).

Hlv.: Halvstav er å ta et kast på heklenålen gjennom en lm., hente tråden og dra igjennom lm., hente ny tråd og dra denne gjennom de tre løkkene man har på heklenålen.
( se tegningen)

St.: Staver er å ta et kast på heklenålen, gjennom lm., ta med tråden dra igjennom lm., ta et nytt kast og dra igjennom de to første løkkene, kast på heklenålen og dra igjennom de to løkkene som er på heklenålen. ( se tegningen under).
Staver er det som er mest brukt i hekling, så det må læres godt.

Dobbel stav er å ta flere kast på heklenålen, mer det er ikke så mye brukt.

Lykke til med heklingen.
Husk at øving gir mestring!

Tegninger:

lær å hekle
lær hekling

Våre besøkende søkte også etter:

  • lær å hekle
  • lære å hekle
  • lær og hekle
  • hvordan lære å hekle
  • hekling lære
  • hvordan hekle

Kategori: Hekleoppskrifter

Kommentarer (11)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. silje sier:

    prøv dette

  2. camilla sier:

    Denne kan hjelpa :)

  3. asb sier:

    Så flott Camilla :)

  4. Thea sier:

    vanskelig! srry aner ikke hvordan man hekler noen råd?
    send dem til meg:D

  5. kristoffer sier:

    heisann, jeg har veldig lyst og lære og hekle hue, litt usikker på hvordan

  6. Guro (: sier:

    Awesome!! : D

  7. Liv Bjarkem sier:

    det var litt vanskelig men jeg klarte det til slutt:-)

  8. hehe sier:

    det var sånn passe lett men det er litt vanskelig også da…

  9. Agnes berntsen. sier:

    Hekling er supert,lett og koselig.
    Man hekler puter og tepper, ja det man har lyst til.

  10. Inger Svendsen sier:

    Hei.
    Har vert på ferie med strikke tøy. Manglet rundpinne, men tenkte dette er enkelt å få kjøpt. Ja, da, men den hadde heklenål i hver ende. er ikke så flink med heklenåla, så jeg lurte på hvordan jeg kan bruke denne. Er det noen forsslag? Rundpinnen er 80 cm lang.
    mvh. inger

  11. Anna sier:

    Er dette som fingerhekling ? Jeg er 11 så bare lurer…

Skriv svar: Lær å Hekle – Hekling er en flott hobby alle burde kunne