Strikking av babysokker, slik gjør man det

03/03/2008 | 9 Svar Mer

 Strikking av babysokker

Garn: 100% Pure alpaca ull
Pinner nr: 2,5 – 3,5

Oppskrift:
Legg opp 40 masker med hovedfargen.
Strikk 8 pinner rettstrikk, skift til glattstrikk og strikk striper ca. 3 cm, totalt 5 cm.
Lag en hullrad slik: 1 rett, 1 kast og 2 masker sammen, gjenta dette pinnen ut. Strikk vrangt tilbake.
Sett 14 masker på hver side over på sikkerhetsnåler og strikk videre i hovedfargen på de midterste 12 maskene, ca. 5 cm glattstrikk.
Fell til det er 8 masker igjen. (Dvs.1 maske i hver side av de siste 2 pinnene)
Ta opp fra retten de 14 maskene på sikkerhetsnålen, og 12 masker langs ”tåstykket”, de 8 maskene midt foran, 12 masker langs ”tåstykket” og de siste 14 maskene på den andre sikkerhetsnålen.
Strikk rettstrikk med hovedfargen ca. 3 cm.
Fell av 25 masker i hver side, strikk de siste 10 maskene i rettstrikk 7 ½ cm til sålen er ferdig, eller så langt tåstykket er.
Fell 1 maske i hver side 2 ganger.
Fell av.

Strikk den andre sokken lik.
Sy sokkene sammen fra vrangen.
Tvinn snor og tre den i hullradende eller bruk silkebånd.

Våre besøkende søkte også etter:

  • strikke babysokker
  • babysokker oppskrift
  • oppskrift babysokker
  • babysokker enkel oppskrift
  • oppskrift på babysokker
  • strikkede babysokker

Kategori: Strikkeoppskrifter

Kommentarer (9)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Siv sier:

    Hei, prøver å strikke babysokker nå, og lurer på om rettstrikk er det samme som rillestrikk?

  2. Mette sier:

    Da var jeg ferdig med babysokkene. Søte de. veldig enkle og likevel gjør de mye ut av seg. 🙂

  3. Linda sier:

    Jeg lurer på hvordan jeg strikker rettstrikk? Noen som kan hjelpe?

    LM

  4. Redaksjonen sier:

    Du kan gå inn på linken jeg har på siden her til guiden om å lære å strikke. =)

  5. merita sier:

    kor monge strike piner må eg ha

  6. asb sier:

    Hei, bruker nesten aldri mer enn 5 pinner.

  7. Marit Hauge Johnsen sier:

    Har lyst til å prøve å strikke disse selv om jeg er utrent! Men hvor er et bilde? Det hadde hjulpet litt. Tilgi hvis jeg har oversett et evt bilde.

  8. vinter11 sier:

    Hvis jeg skal strikke øverste delen i rillestrikk, uten striper, hvor mange omganger, eller cm må jeg strikke ned til hullraden da? Og når det står «Strikk 8 pinner rettstrikk» er det 8 «runder»?
    Hilsen nybegynner

  9. asb sier:

    Hei, 1 rille på babysokkene er rett fram og tilbake. Altså 2 omganger per rille. 8 Riller er derrfor 16 omganger.

Skriv svar: Strikking av babysokker, slik gjør man det