Strikkeoppskrift på en babyjakke – En flott gave til babyen

26/12/2007 | 8 Svar Mer

 Strikket babyjakke

(strikkes ovenfra og nedover)

Garn: Bruk babyull, eller mykt bomullsgarn.
Pinner: kort rundpinne som passer til garnet.

Oppskrift:
Legg opp 65 masker.(m)
Strikk 15 omganger (omg.) rett, dette blir kant til halsen øverst med knyttebånd tredd inn etterpå.
Fortsett slik: Strikk de første 5 m. og de siste 5 m. blir stolper foran på jakken, de strikkes rett hele tiden.
Første omg. etter rettkanten strikkes slik:
De første 6 m dobles til 12m. (forstykke)1 kast, 1 m rett, 1 kast og
7 rette masker (ermene) 1 kast, 1 rett, 1 kast, så 25 rett ( bakstykket) 1 kast, 1 rett, 1 kast og 7 rette masker (erme) 1 kast, 1 rett, 1 kast 6 dobles til 12 m (forstykke) til slutt den andre stolpen 5 rett.
Pinnen strikkes vrang tilbake også kastene (med unntak av stolpene).

Neste omg. rett til stolpen, rett på forstykket, forstykket er blitt til 13 m. 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk så de 9 erm-maskene , deretter 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk de 27 ryggmaskene , deretter 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk 9 erm-maskene, 1 kast, 1 rett, 1 kast, strikk så 13 forstykkemaskene og til slutt stolpemaskene.
Tilbake strikkes det vrangt med unntak av stolpemaskene.

Det skal også strikkes knapphull med jevne mellomrom på den ene stolpen. Knapphull: Bestem hvem av stolpene som skal ha knapphull!
Knapphull lages slik: Strikk 2 masker på stolpen fell 1 maske og strikk videre slik resten av oppskriften sier. Når man er tilbake ved hullet i neste omg. legg opp 1 maske der hvor det ble hull, strikk stolpen ferdig. La knapphull med jevne mellomrom
Fortsett med økningen til den er blitt ca. 14 cm langsetter økningen.
Sett erm-maskene over på en tråd og strikk videre på bare forstykkene og bakstykket, nå uten å øke. Jakken blir derfor rett ned fra under ermene.
Strikk til jakken måler ca. 12 cm fra under ermene og ned.
Strikk 10 omg. rett til slutt, slik at det blir 5 riller nederst.
Fell av og fest trådene.

Sett nå erm-maskene fra et erme over på 4 pinner og strikk ermene ned.
Fell 1 m. midt under på ermene hver 1 ½ cm.
Strikk ermene 11 cm lange, de siste cm kan det være riller (dvs. 10 omg.)
Fell av og fest trådene.
Strikk det andre erme på samme måte.

Sy ned kanten øverst i halsen. Tre inn et bånd til knytting, øverst og sy i knapper til slutt.
Press jakken lett.
(Bilde av jakken blir oppdatert senere).

God strikk til babyen!

Våre besøkende søkte også etter:

  • babyjakke
  • babyjakke oppskrift
  • oppskrift babyjakke
  • babyjakke strikkeoppskrift
  • strikkeoppskrift babyjakke
  • strikkeoppskrifter babyjakke

Søkeord: , , , ,

Kategori: Strikkeoppskrifter

Kommentarer (8)

Tilbakegående URL | Kommentarer RSS strøm

  1. Åse sier:

    heihei.. kjempe fin oppskrift.. har nettopp begynt, og har møtt på en liten uklarhet..’

    «Fortsett med økningen til den er blitt ca. 14 cm langsetter økningen.»

    Hva er «den» ??
    Skjønner ikke helt hva det er som skal være ca. 14 cm..
    Skal sies at jeg er noe fersk med strikking, så hvis du kunne forklart hva det er jeg skal gjøre her hadde jeg blitt glad..

    mvh Åse

  2. asb sier:

    Det er fint at du spør, skal prøve å forklare. Økningen og de 14 cm er langs med raden av økninger, dvs. fra halsen til under erme, skrålinjen. Denne skrå linjen er noe lengre enn rett ned fra halsen. Håper dette ble mer klart, har dessverre ikke bilde ennå, da jeg har gitt i gave alle jakkene jeg selv har strikket.

  3. Helga sier:

    Hei.
    Hvilken størrese er oppskriften i? Dumt å strikke til junior dersom den er for liten til vinteren :-)
    Mvh Helga

  4. asb sier:

    Hei Helga, denne er ment for nyfødte og ca. fram til et halvt år.

  5. Jeg har strikket slike jakker for mange år siden , da mine barn var små

  6. nyperose sier:

    Hva regner du garnforbruket er på denne jakken? Jeg har noe restegarn jeg gjerne skulle ha brukt opp …

    :-)

  7. asb sier:

    På denne jakken kan du bruke ca. 120 gram garn.

  8. Unni sier:

    Denne måten å strikke på brukte min mor på alle mine gensere og jakker da jeg var barn. Jeg har brukt teknikken selv til mine barns gensere og til dukkeklær. Kjempesmart teknikk, for man kan strikke på i lengden om genser eller jakken blir for kort, f eks på ermene.

Skriv svar: Strikkeoppskrift på en babyjakke – En flott gave til babyen