Oppskrifter på et par selvstrikkede sokker

04/11/2007 | Svar Mer

pa140018smal.jpg

Matrialer: Mor Aase raggegarn
Redskap: 5 sokke pinner nr 3 ½

Damestørrelse:
Legg opp 12 masker på 4 pinner ( 48 totalt).
Strikk vrangbord gjerne: 2 rett og 2 vrange, ca. 15 cm lang eller så lang som man ønsker.
Hælen: Strikk 24 masker på en pinne rett fra retten og vrangt tilbake til det blir så høyt som hælen skal være.
Felle på toppen av hælen slik: Strikk til midten og 3 masker over, snu og strikk 6 tilbake, snu. Det er nå blitt et hull på 2 steder. Strikk til 1 før hullet, ta masker før og etter hullet sammen og en maske etter. Snu, og strikk til en før hullet, ta en foran og en etter hullet sammen, strikk en maske til. Snu, slik gjør du til det ikke er flere masker igjen på pinnen.
Ta nå opp maskene på sidene av hælen. Først den ene siden strikk, maskene i mellom å ta oppmaskene på den andre siden.
Du skal nå strikke videre på sokken, rundt og rundt, men
Samtidig skal det felles en maske på hver side av ”foranmaskene”, annen hver omgang til det igjen er 48 masker totalt.
Strikk til sokken er lang nok, mål på foten. Strikk til sokken er til ”toppen av lilletåen”.
Felle tåfelling slik: Pass på at det er 12 masker på hver pinne og at 1. pinne begynner midt bak på foten.
Det skal felles på hver side, strikk 1. pinne til det er to masker igjen, ta disse to maskene sammen. Begynn neste pinne med å ta to masker sammen strikk så resten av pinnen.
3.pinne strikkes til er bare to masker igjen, ta disse sammen. 4. pinne begynner med å ta to masker sammen. Fell slik annenhver omgang til de fleste maskene er felt.
Dra tråden igjennom til slutt og fest tråden.

Herre størrelse legg opp 16 masker på hver pinne ( 64 masker totalt)

Barnestørrelse, legg opp færre masker, alt sette som hvor store eller små, de skal være.

Våre besøkende søkte også etter:

  • oppskrifter på sokker
  • strikkeoppskrift på sokker
  • strikk sokker oppskrift

Søkeord: , ,

Kategori: Strikkeoppskrifter

Skriv svar: Oppskrifter på et par selvstrikkede sokker